Tid til handling

En kommunikationsplan er det modsatte af en hovsa-løsning

Mange finder det vanskeligt at gå fra drøm til virkelighed - eller fra vision til konkrete handlinger. En kommunikationsplan er, som navnet siger, en konkret plan. Hvad skal du kommunikere, hvornår og til hvem?

I det fjerne skimter du din vision. Du har en forestilling om, hvor din virksomhed eller dit projekt vil være om fem år eller måske endnu længere ude i fremtiden. Men hvordan kommer du derhen? Hvad skal du gøre i morgen for at bevæge dig i den rigtige retning?

Vejen fra "i morgen" til "om fem år" og kan være svær at få øje på. Men i princippet er det "blot" at udvide et velkendt princip som gælder for alle, der har et mål at nå: "Et skridt ad gangen". Du skal bare starte med at gå baglæns!

Du her et billede af, hvordan du ønsker, at din virkelighed skal se ud om fem år. Jamen hvordan skal den så se ud om fire? Om tre? To? Et halvt år? Næste uge? I morgen?

Det lyder let. Der er det ikke! Men ved sparre med én, som kan give eksempler fra mange års arbejde med sådanne processer, og som kan hjælpe med at fastholde dine ideer og visioner, bliver det lidt lettere. Så hvis du vil have konkrete anvisninger på, hvordan du kommer frem og tilbage og frem igen - til din vision, skulle vi måske snakke sammen?


Din strategi rækker langt ud i fremtiden. Det er overordnet billede af, hvordan du vil nå din vision.

Men en kommunikationsplan beskriver helt konkret, hvilke (kommunikations)handlinger du skal foretage dig inden for maksimalt et år. Du forbinder de to ved at arbejde dig baglæns, indtil du kan besvare spørgsmålet: "Hvad skal du gøre i morgen?"

Der er naturligvis en række andre handlinger end kommunikationstiltag. Disse planlægger du på samme måde - og så hænger det hele smukt sammen :-).